Tovább az OFI Ökoiskoláról szóló oldalára: ![]()
|
Ökoiskolai tevékenységünk
Fejlesztési célkitűzéseink
- Elősegíteni a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását annak érdekében, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen a környezeti válság elmélyülésének megakadályozására, elősegítve az élő természet fennmaradását és a társadalmak fenntartható fejlődését.
- Olyan tájékozott és tevékeny tanulókat nevelni, akik kreatív, problémamegoldó gondolkodásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a természet és a környezet, a társadalom, a jog és a gazdaság terén, és felelős elkötelezettséget vállalnak egyéni vagy közös tetteikben.
- Az ökológiai nevelés során a tanulókat megismertetni azokkal a jelenlegi folyamatokkal, amelyek következményeként bolygónkon környezeti válságjelenségek mutatkoznak. Konkrét hazai példákon felismertetni a társadalmi-gazdasági modernizáció pozitív és negatív környezeti következményeit. Megértetni a fogyasztás és a környezeti erőforrások kapcsolatát, a fenntartható fogyasztás elvét.
- A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük értékeinek megőrzésébe, gyarapításába.
- Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá.
- Szerezzenek személyes tapasztalatokat az együttműködés, a környezeti konfliktusok közös kezelése és megoldása terén
- A diákoknak azt kell magukba szívniuk, hogy csak a fenntartható fejlődés az igazi fejlődés.
A fenntarthatóság pedagógiáját szolgáló kiemelt tevékenységeink
- A „jeles napokról” (Víz világnapja, Föld napja, Madarak és fák napja, Környezet-védelmi világnap …) műsorokkal, akciókkal, versenyek és kiállítások szervezésével emlékezünk meg
- Az osztályfőnöki órákon foglalkozunk az egészséges életmód legfontosabb kérdéseivel.
- Kiemelt hangsúlyt fektetünk arra, hogy a tanulók ismerjék meg, és legyenek büszkék városunk és környékünk természeti és kulturális értékeire.
- Tanulóink minden évben aktívan és eredményesen vesznek részt a Megyei Környezetvédelmi vetélkedőn és más intézmény által szervezett vetélkedőkön.
- A szelektív hulladékgyűjtés gyakorlásának óriási a nevelő hatása, de csak akkor, ha a tanulók látják, és megtapasztalhatják, hogy az újrahasznosítható dolgokat valóban újrahasznosítják. Intézményünkben a papírt és a műanyagot szelektíven gyűjtjük. Az Alisca Terrával kötött szerződésünk alapján a rendszeres elszállítása hulladéknak megoldott.
- Az iskola nevelési rendszerének megfelelően a környezeti tartalmakat szolgáló nevelési lehetőségeket kihasználjuk. Ennek érdekében a mindenkori 9. évfolyamos tanulók szabadon választott erdei iskolában töltik az osztálykirándulást, ahol aktív, megismerő tevékenységre épülve ismerkedhetnek meg hazánk természeti és kulturális értékeivel.
Kiemelt feladatunk
Iskolánk 2018-ban elnyerte az Örökös Ökoiskola címet. Kiemelt feladataink:
- Ökoiskolákkal való kapcsolat intenzitásának növelése, kommunikáció javítása. (felelős: Barocsai Zoltán)
- Tanulók közösségi szolgálatában növeljük a környezetvédelmi témájú közösségi munka arányát. (felelős: Somogyvári Orsolya)
- Konyhakert működtetése. (felelős: Maros Tünde)
Általános feladatok
- Az ökoiskolai munkacsoport figyelemmel kíséri, véleményezi, javaslataival segíti az iskola nevelési tevékenységét.
- Az iskolai minőségfejlesztési munka részeként a pedagógiai programban megfogalmazottak alapján segíti, hogy a munkaközösségek az éves munkatervükbe, illetve a tanmeneteikbe folyamatosan beépítsék az ott leírt elvárásokat és a fenntarthatósági szempontokat.
ESEMÉNYNAPTÁR
Esemény |
Határidő |
---|---|
Az iskolamédiában a Jeles Napokról tájékoztatás |
folyamatos |
BéLap Zöld Pont rovatának kezelése |
folyamatos |
Öko könyvtár továbbfejlesztése |
folyamatos |
Ökofaliújság környezetvédelemmel kapcsolatos hírekkel |
folyamatos |
Madárodú karbantartás, madáretetés |
folyamatos |
Bejövő évfolyamok környezeti attitűdjének és fenntarthatósággal kapcsolatos ismereteinek felmérése (szöcsketábori ÖKO-teszt) |
augusztus 28-30. |
Zöld Diákönkormányzat megújulása a DÖK-ön belül |
szeptember |
Őszi szemétszedési akció (Te Szedd) |
szeptember |
Túraklub programterve |
szeptember 20. |
Megyei Környezetvédelmi Vetélkedő előkészítése, megszervezése |
szeptember-december |
Bartina Túrán való részvétel |
január |
Víz világnapja témanap |
március 20. |
Fenntarthatósági témahét |
április 20-24. |
Tavaszi szemétszedő túra |
április |
Föld Napja |
április 22. |
Madarak és Fák Napja 10. évfolyam |
május 10. |
Környezetvédelmi Világnap |
június 8. |
Intézményünk ökoiskolai tevékenységeiről rendszeresen teszünk közzé friss híreket honlapunkon, ezek közül néhány kiemelt cikk:
- "Életjeleket" találtunk - OFI akciófelhívás az Ökoiskolák keretében
- Előadás a Madarak és Fák Világnapján
- "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan" - A Föld Napja 2017
- TeSzedd az I. Béla Gimnáziumban - országos szemétszedési akció
- "Élő közvetítés? Naná!" - Internetes élő közvetítés a gimnázium parkjában található harkályodúról és lakóiról (2017. július 7-14.)
- Zöldpólós mozgalom az I. Béla Gimnáziumban
- Megyei Környezetvédelmi Vetélkedő
- Bartina Túra 2018
- Rákellens Világnap (2018. február 4.)
- "Vérünket adtuk egy jó ügyért!" - Véradás az I. Béla Gimnáziumban
- Klímanap az I. Béla Gimnáziumban
- A Víz Világnapja 2018
- Fainjektálás a Szekszárdi I. Béla Gimnáziumban
- Környezetvédelmi világnap (2018)
- Gimnáziumunk elnyerte az Örökös Ökoiskola címet (2018. szeptember 1.)
- Felfedeztük a madarakat gimnáziumunk parkjában!
- Fenntarthatósági témahét 2019-ben
- Faültetés a 2019-es Föld napja alkalmából
- Madarak és Fák Napja 2019-ben
- "Lásd a fától az erdőt!" - Megyei Környezetvédelmi Vetélkedő (2019)
- Bartina-túra 2020
- Madárbefogás szakkörünk keretében
- A valóság digitális terepasztalon
- Kitekintés a Kelet-Mecsek tájaira
- Rovarhotel az I. Béla Gimnázium udvarán
- A Víz Világnapja 2021-2022.-es tanév
- A Föld Napja 2021-2022-es tanév
